Wednesday 18 June 2014

MAJLIS BACAAN YASSIN SEMPENA MENYAMBUT RAMADHAN

Oleh : Asha Ahmad
Foto : Imah Latiff

BUKIT GANTANG, 16.6.2014 ( Isnin ) - Sempena menyambut bulan Ramadhan Al- Mubarak, Unit Bahagian Pendidikan Masyarakat KEMAS Parlimen Bukit Gantang telah mengambil satu insiatif bersama-sama dengan Kelas PKK Kampung Changkat Ibol, untuk mengadakan Majlis Bacaan Yassin di Dewan Orang Ramai Kampung Changkat Ibol. Majlis Bacaan Yassin ini bertujuan untuk merapatkan silatulrahim dikalangan masyarakat setempat disamping memberi ilmu kepada mereka berkaitan kelebihan-kelebihan pada bulan Ramadhan.

Penglibatan masyarakat setempat di majlis ini cukup menggalakkan. Majlis ini turut dihadiri oleh Datin Puziah binti Noh, isteri kepada CEO Yayasan Bina Upaya Negeri Perak. 

" Saya berbesar hati dijemput oleh KEMAS Bukit Gantang serta Jawatankuasa Kelas PKK Kampung Changkat Ibol didalam majlis ini kerana jarang sekali program-program dilaksanakan di Kampung ini khususnya anjuran KEMAS. Saya lihat dan percaya KEMAS mampu menyatupadukan masyarakat sekitar dengan pelbagai aktiviti pada masa-masa yang akan datang " kata Datin Puziah Noh ketika temuramah.

Majlis ini telah diketuai oleh Ustazah Syarifah binti Musa yang juga merupakan mantan Pemaju Masyarakat Bina Insan KEMAS Parlimen Bukit Gantang. Ustazah Syarifah telah bersara sekitar tahun 2009. Beliau turut menyampaikan tazkirah petang pada petang berkenaan. 

Terdapat  fadhilat kelebihan di bulan Ramadhan, diantaranya jin dan syaitan akan diikat, amalan-amalan sunat akan diberikan pahala fardu dan perkara-perkara fardu digandakan sehingga 70 kali, pintu neraka akan ditutup dan dibukakan kesemua pintu syurga serta Allah perhiaskan syurga, dilepaskan tahanan neraka dan bulan Ramadhan ini adalah bulan yang mendatangkan keampunan.

Masyarakat setempat juga berterima kasih kepada KEMAS Bukit Gantang kerana dapat menubuhkan Kelas PKK di kampung mereka mulai Februari 2014. Mereka juga berharap kelas KEMAS tetap beroperasi di bulan puasa ini.

" Kami berharap kelas masakan yang baru dihidupkan dikampung kami dapat dijalankan di sebelah pagi pada bulan Ramadhan ini dan diadakan lagi aktiviti-aktiviti lain bagi menarik lebih ramai penyertaan di Kelas PKK Kampung Changkat Ibol ini " kata Pn. Hamizan Khairuddin, Pengerusi Kelas PKK Kg. Changkat Ibol.








No comments:

Post a Comment