Wednesday 18 June 2014

BENGKEL DWI MINGGUAN PRA SEKOLAH KEMAS BUKIT GANTANG BERKONSEPKAN MESRA ALAM

Oleh : Asha Ahmad
Foto : Ros Omar


BUKIT GANTANG, 12.6.2014 ( Khamis ) – Unit Pra Sekolah KEMAS Parlimen Bukit Gantang telah mendakan Bengkel Dwi Mingguan pada minggu lepas dengan berkonsepkan mesra alam. Bengkel pada kali ini telah dilaksanakan di Tabika KEMAS Pengkalan Aur.

Pada bengkel ini, telah diadakan demontrasi membuat baja organik. Baja organik ini dihasilkan daripada sayur kangkung dan gula merah. Demontrasi ini ditunjukkan oleh Pn. Fatimah binti Hamid, Pemaju Masyarakat Tabika Padang Serai Dalam. Seramai 35 orang Pemaju Masyarakat KEMAS Parlimen Bukit Gantang telah hadir pada bengkel yang dianjurkan pada kali ini.

Bengkel ini telah dikendalikan oleh Pn. Rosmawati binti Omar, Penyelia Pra Sekolah KEMAS Parlimen Bukit Gantang. Pn. Rosmawati selaku Penyelia PPS bagi Parlimen Bukit Gantang berharap supaya semua Pemaju Masyarakat dapat mempraktikkan pembuatan baja organik ini di Tabika masing-masing. Beliau juga menyatakan supaya hasil yang dituai tidak tercemar dengan baja kimia yang boleh didapati dipasaran. Beliau turut menegaskan supaya hasil tanaman bebas bahan kimia dan selamat untuk dimakan oleh kanak-kanak di Tabika KEMAS khasnya di Parlimen Bukit Gantang disamping memberikan makanan seimbang untuk tumbesaran kanak-kanak.

Bahan-bahan :-

1 kg – kangkung
1 kg – gula merah
1 botol balang sederhana besar

Cara penyediaan :-

11)    Kangkung dipotong halus.
22)  Gula merah diramas ( jangan ada yang berketul ).
33)    Masukkan kedua-dua bahan secara berselang seli didalam balang yang telah disediakan.
44)    Simpan / peram selama 1 atau 2 minggu.
55)    Boleh digunakan sebagai baja organik.

Info :-


Gula merah akan mencair apabila dicampurkan dengan kangkung dan akan menjadi baja setelah diperam. Untuk membaja sayuran, masukkan 1 sudu besar cecair baja tadi ke dalam satu liter air dan disiram kepada tanaman khususnya sayur-sayuran. Boleh juga digunakan betik ataupun ikan bagi menggantikan kangkung dan menggunakan kaedah yang sama seperti kangkung tadi. Selamat mencuba....







No comments:

Post a Comment