Thursday 19 June 2014

MAJLIS BACAAN YASSIN SEMPENA MALAN NISFU SYAABAN KEMAS PARLIMEN BUKIT GANTANG

Oleh : Asha Ahmad
Foto : Ani Sally


BUKIT GANTANG, 12.6.2014 ( Khamis ) – Unit Bina Insan KEMAS Parlimen Bukit Gantang telah menganjurkan satu program bersama dengan masyarakat setempat di Masjid Pengkalan Aur bersempena malam sambutan Nisfu Syaaban. Pada program ini telah diadakan Majlis Bacaan Yassin yang dikhalifahkan oleh Al-Fadil Ustaz Mohd. Khairi bin Musa. Program ini turut disusuli dengan ceramah yang meliputi kenikmatan Malam Nisfu Syaaban serta kenikmatannya. Diantara yang disampaikan oleh Al-Fadil Ustaz Mohd. Khairi bin Musa adalah :-

Pengertian Malam Nisfu Syaaban.

Beliau menerangkan Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima belas Syaaban iaitu siangnya empat belas haribulan Syaaban. Nisfu Syaaban adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah dan umat Islam mempercayai bahawa pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu.

Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat didalam keadaan tidur atau lalai. Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh keberkatan dan rahmat selepas malam Lailatul qadr.

Beliau turut menyebut sabda Rasullulah:

Ertinya : “ Apabila tiba malam Nisfu Syaaban , maka hendaklah kalian bangun pada malamnya (melakukan ibadat) dan berpuasa pada siangnya, ini kerana Allah swt (turun merahmati hamba-hambaNya) pada malam tersebut mulai dari terbenamnya matahari ke langit dunia. Allah swt berfirman ” Apabila dari kalangan hamba-hambaKu yang memohon keampunan, maka akan Ku ampunkannya. Apabila dari kalangan mereka yang memohon rezeki , maka akan Ku turunkan rezeki untuknya. Apabila dari kalangan mereka orang yang ditimpa bala, maka akan Ku sejahterakannya.  “


Program ini turut dihadiri oleh Pn. Hjh. Selabiah binti Awang, Penyelia Kanan KEMAS Parlimen Bukit Gantang. Beliau berharap supaya hadirin yang hadir dapat memanfaatkan ilmu yang diperolehi pada malam ini. Beliau turut menyatakan semoga majlis sebegini dapat dilaksanakan di setiap kelas Bina Insan di KEMAS Bukit Gantang khasnya.


No comments:

Post a Comment